Alfabetisch Bijbels [ingekort] register van de letter D
Dagreis – onder een dagreis verstond
men 6 uur en 40 minuten gaans, d.w.z. 20 joodse mijlen;
Dan – 5e zoon van
Jacob en de eerste van Bilha [Bilha was een slavin van Rachel] vestigde de stad
Dan, die vroeger Laïs heette en in het bronnengebied van de Jordaan lag;
betekent rechter; [oude naam was Lesem – Joz.19:47 of Laïs – Richt.18:29 –
mogelijk is Wedan ook Dan, daar We in het Hebreeuws ‘en’ betekent – Ezechiël
27:19
Daniël – ‘mijn rechter is God’ vooraanstaande jood, die in 605
v. Chr. naar Babylon werd gevoerd in ballingschap. Samen met drie vrienden werd
hij paleisdienaar van koning Nebukadnezar [Belsazar]. Zijn vrienden overleefden
het verblijf in een gloeiende oven; Daniël overleefde onder Darius de Meder,
een nacht in de leeuwenkuil. Dit staat in het boek Daniël beschreven, met alle
andere verhalen die bij dit veelbewogen leven horen; de vierde Schriftprofeet.
Zijn Babylonische naam is: Beltesassar – Ezech.14:14,20 en 28:3 – aangehaald in
Matth.25:15, Marcus 13:14; Hij leefde in
543. v. Chr. en hij was minister president;
Darius – deze was van 522-486 v.
Chr. koning der Perzen. Hij was in die tijd een machtig heerser. We kennen ook
Darius de Meder, vermoedelijk de opvolger van Belsazar, de man die in het boek
Daniël genoemd wordt; hij vergund de Judeeërs terug te gaan naar Jeruzalem om
de tempel te herstellen; Ezra 4:5, 6:22 – Assur = Mesopotamië – Hag. 1:1,
Zach.1:1;
David – tweede koning van Israël –
regeerde ca. 1010-0970 v. Chr. – De profeet Samuel zalfde David, zoon van Isaï,
die in Bethlehem was geboren, tot koning. David was herder, musicus, dichter,
krijgsman, vluchteling soms, maar bovenal een goede koning; Soms was hij trots,
als alle andere mensen; hij telde graag zijn volk en bleek eens 1.300.000
mannen te hebben, die soldaat zouden kunnen worden. Soms was hij ook een groot
zondaar, als alle andere mensen, maar toonde dan ook weer berouw en aan het
eind van zijn leven, toen hij alles overzag, zong hij twee dankliederen [2
Sam.23:1-7 en Psalm 18]. David heeft 73 psalmen nagelaten. Hij regeerde 40 jaar
en werd 70 jaar oud. Het verhaal dat iedereen kent, is de geschiedenis van de
strijd tussen hem en de reus Goliath; David was de jongste van de acht zonen
van Jesse [Isaï]. Nathan is zijn goede raadsman. Zijn oudste zoon volgt hem
niet op, maar Salomo;
Davids
geslacht -
Matthan>>>Jakob>>>>Melchi>>>Heli. Mattheus 1:16 beschrijft het een en ander.
Jakob was de vader van Jozef, de timmerman, maar ook Heli was de vader van
Jozef, de timmerman volgens Lukas 3:23. Jozef had feitelijk twee vaders. Dan
waren Heli en Jakob broers van elkaar. Matthan en Melchi kwamen weliswaar uit
verschillende geslachten, maar beiden waren ze de opa van Jozef. Jezus stamt af
van zowel vader- als moederskant. [Matth. 1:6 en Lukas 3:31] - Paulus noemt,
evenals Johannes, de afstammingsrelatie van Jezus in Romeinen 1:3, 2 Tim.2:8,
Openb.3:7, 5:5 en 22:16. Mattheus 1:6 geeft dus de lijn van David weer en Lukas
3:31 beschrijft de lijn via Nathan. Een dubbele afstamming lijkt noodzakelijk,
omdat Jojachin [Jechonja] volgens Matth.1:11 in deze lijn wordt genoemd. Van
deze koning schrijft Jeremia, dat het aan geen van de nakomelingen zal gelukken
om te zitten op de troon van David en weer over Juda te regeren. 2 Samuael 7:12
en Jeremia 33:17, 20 e.v. beschrijven Jezus als erfgenaam en recht op
koningschap. David was de zoon van Jesse [Isaï = Ish = mens]. Maria moest huwen
uit haar stamverwantschap. Jezus stamt volgens de kronieken, die doorloopt tot
de grootvader van Jozef, in rechte lijn van David af. [Metth. 1:1-17] – Jozef
was de pleegvader van Jezus, Jakob de vader van Jozef, Matthan de vader van
Jakob, Eleasar de vader van Matthan, Eliud de van Eleasar en Achim de vader van
Eliud.
Dauw: Als het vuur en de lucht elkaar wederzijds dienen in de
aangename temperatuur van de zomer, dan zweten zij in de aangename en heldere
lucht,die zonder onweer is, de dauw uit. Dit vanwege de warmte die ze dan
beiderzijds bezitten. Ze gieten deze dauw als zaad in de aarde en ze bevruchten
de aarde aldus. Ze maken ze vruchtbaar zodat de mens de vruchten ervan kan
gebruiken. [Causae et Curae]
Deborah – honingbij, zo heette de
bekende Richteres en profetes, die zoveel invloed had en zoveel goed deed, dat
men haar de moeder van Israël noemde. Ze heeft ook een lied gemaakt, dat de
Joden zongen als ze erg in de put zaten, want dan kregen ze weer moed
[Richteren 5];
Deemoed is Mijn levende water; wie dus niet net zo deemoedig
wordt als Ik, zal geen deel hebben aan het Rijk van God, dat nu neergedaald is
op Aarde. [GJE1-26] Jezus zei: 'Als jullie in Mij blijven, zal Ik ook in jullie
blijven. Zonder Mij zullen jullie echter tot niets in staat zijn. Maar als
jullie met Mij en in Mijn naam alles gedaan hebben, zeg dan in jezelf 'Zie, o
Heer, hoe wij bij het werken in Uw wijngaard toch steeds als luie en nutteloze
knechten voor U staan!' Want waarlijk: wie zichzelf verhoogt, zal vernederd
worden; maar wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden! Daarbij zullen
jullie echter toch tegen niemand 'heer' zeggen; want slechts één is jullie Heer
en Meester en dat ben Ik! Ook zullen jullie tegen niemand 'vader' zeggen; want
slechts één is jullie Vader, - namelijk die in de hemel woont! Zo moeten jullie
ook niemand goed en heilig noemen; want alleen God is goed en heilig! Opmerking:
dit betreft ook een link naar de heilig verklaarden door de Katholieke kerk. Wees
allemaal broeders en zusters onder elkaar. Wie onder jullie de eerste en de
belangrijkste wil zijn, die dient de knecht en dienaar van allen te zijn! Want
in Mijn rijk is de meest deemoedige, geringste en schijnbaar minste juist de
belangrijkste en grootste in alle wijsheid en macht. Nu weten jullie wat jullie
moeten doen en steeds in acht moeten nemen om Mij en Mijn kracht en macht in
jezelf te bewaren en ermee te werken; doe het altijd zo, dan zullen jullie ook
in Mij blijven en Ik in jullie!' (GJE9-145)
Dienstbaarheid: God dienen is licht, maar de mensen dienen is
zwaar. GJE2-164 - Vlees en bloed hebben wij nooit gedragen! Wij zijn engelen
van de Heer en zijn hier om alleen Hem altijd te dienen. Als Hij ons echter uit
genade toestaat om net als Hij de weg door het vlees te gaan, dan zullen wij
ook in dat opzicht geheel op jou lijken. Nu ben je ons ver vooruit, maar de
eeuwigheid is lang en eindeloos en daarin zullen eens alle verschillen
wegvallen. [Bron: GJE2-79]
Delila – behaagziek – Richteren
16:4,20 – een vrouw die Simson met list en geheim van zijn kracht ontneemt en
hem aan de Filistijnen overlevert;
Deuteronomium = verlatijnst Grieks en
betekent ‘herhaling van de leer’. Vijfde boek van de Thora
Dina – dochter van Jacob en Lea;
Gen. 30:21, Gen.34;
Didymus – tweeling – in het Aramees
Thomas;
Discipel – naam voor leerling,
volgeling van Jezus; De leerlingen van Jezus, die op
drie na, allen vissers zijn, waren in de tijd van Jezus nog geen vlotte
sprekers.
Dode Zee [Zoutzee] – deze is 74 km
lang, 16 km op zijn breedst, gemiddeld 360 meter diep, de laagstgelegen zee ter
wereld! Het water heeft 25% minerale bestanddelen. Het asfaltmeer – het asfalt
laat los bij harde wind;
Doëg – een Edomiet in dienst van
koning Saul, die zijn bevelen zonder protest opvolgt – Psalm 52:3 geeft Davids
oordeel over deze man;
Dotan – 25 km noordelijk van
Sichem, waar Jozef zijn broeders opzoekt;
Doodstrijd - Elk leven heeft te kampen met een strijd aangaande de
dood. Elke beweging, hoe golvend ook, is een voortdurende strijd met rust. Als
je slaapt [je regenereert weliswaar] is dat al een beetje sterven. De
horizontale ligging noemen we de ‘minus’ met het –teken, terwijl het leven zelf
een opgericht leven is, een verticale houding en aangemerkt met plus, en als
+teken verschijnt! Het plus en min verzinnebeelden in de esculaap, het symbool
van de ‘heling’. Je moet dan dit aardse leven volslagen verloren hebben!
[geestelijk gezien!] Pas dan weet je wat het leven is.
Drinkbeker - De drinkbeker
(kelk) werd van Veronika gehaald. De grote kelk is bij Jacob de kleine in
Jeruzalem achter gebleven. De kelk zal vandaag of morgen weer boven water
komen. Noach, Abram en Mozes hebben deze kelk ook gehad;
Duivels en
engelen - De duivel heeft een fijne neus en een scherp gehoor om
zijn doeleind te bereiken. Maar de duivel is echter blind. GJE1-187 - Op
iedere vijf mensen zijn er altijd wel duizend duivels. Bij zulke mensen is er
daarom steeds ruzie, onvrede en oorlog onder hen. Maar ook wereldse duivels
kunnen engelen worden, - maar dat kost ze veel moeite en zelfverloochening;
evenzo kunnen engelen duivels worden. Dat kost echter nog meer moeite en is
haast onmogelijk, omdat in de engelzielen een te sterke kracht van
zelfstandigheid aanwezig is. GJE3-23 – GJE3-24 - OP IEDERE VIJFDE PERSOON ZIJN
ER ALTIJD WEL DUIZEND DUIVELS – DAAROM IS ER OOK STEEDS RUZIE EN OORLOG ONDER
HEN.
Dure tijden - Maar niemand denkt eraan dat al het
lijden, alle ziekten, alle oorlogen, alle dure tijden, honger en pest alleen
maar ontstaan omdat de mensen in plaats van alles naar Gods orde voor hun ziel
en hun geest te doen, slechts alles voor hun lichaam doen! GJE3-12
Dysmas – volgens de legendarische
Pilatusakte – ‘de goede moordenaar’ – vgl. Lukas 23:39-43;
Dwang - Toch mag Ik niemand dwingen te geloven, omdat
iedere dwang een geestelijk oordeel zou zijn, dat net als het ongeloof de dood
ten gevolge zou hebben, ‑ en daarom is het hier zelfs voor God moeilijk
om zo te werk te gaan dat de mens geen schade lijdt aan zijn ziel! Als de mens
door de een of andere nog zo onopvallende macht gedwongen wordt, valt hij in
het oordeel; wordt hij echter in het geheel niet gedwongen, dan blijft hij ongelovig
en twijfelt overal aan en bewijst daardoor juist, dat zijn geest helemaal dood
is. Wie of wat moet dan zijn geest tot leven brengen? GJE2‑24 - Een uiterlijke dwang is eigenlijk nog
slechter dan een onzichtbare innerlijke. Bron: GJE2-59
[bron: Het Bijbels Namenboek
Jurriaan Wijchers en Simon Kat, Bijbels woordenboek Lize Stilma & De Nieuwe
Openbaringen – Jakob Lorber – 1840]
UpToDate 2024-2025